Compleet assortiment
Hoogstpersoonlijke service
Binnen 24 uur een offerte

HOCAP B.V.
Algemene voorwaarden, versie mei 2023

 

Artikel 1 – Definities

1.1 In deze algemene voorwaarden betekent:

HOCAP: de besloten vennootschap Hocap B.V., statutair gevestigd en kantoorhoudend te Buren, ingeschreven in de KvK onder nummer 50380699;

Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie Hocap een Overeenkomst sluit of heeft gesloten;

Materieel: het werkmaterieel dat ingevolge de Overeenkomst door HOCAP aan de Klant wordt geleverd, hetzij direct hetzij indirect door tussenkomst van een leasemaatschappij;

Overeenkomst: Elke Overeenkomst tussen HOCAP en de Klant waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn.

 

Artikel 2 – Toepasselijkheid

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke offerte van HOCAP en op elke Overeenkomst tussen HOCAP en de Klant.
2.2 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden uitsluitend indien en voor zover partijen in de Overeenkomst daarvan uitdrukkelijk zijn afgeweken. De inhoud van de (schriftelijke) Overeenkomst prevaleert steeds boven deze algemene voorwaarden.
2.3 Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op elke volgende Overeenkomst, ongeacht of HOCAP deze voorwaarden expliciet van toepassing verklaart voorafgaand aan of bij het sluiten van de volgende Overeenkomst.

 

Artikel 3 – Totstandkoming en wijziging van de Overeenkomst

3.1 Een Overeenkomst komt uitsluitend tot stand wanneer de Klant een offerte van HOCAP binnen de geldigheidsduur van 30 dagen schriftelijk of elektronisch (per e-mail) aanvaardt én beide partijen de daaruit voortvloeiende opdrachtbevestiging hebben ondertekend.

3.2 In afwijking van het bepaalde in lid 1 kan een Overeenkomst tot stand komen wanneer partijen mondeling, telefonisch of per e-mail overeenstemming hebben bereikt over de levering of verhuur van Materieel. Uitvoering van de overeengekomen leverantie, verhuur en/of de voorbereiding daarvan door HOCAP levert in dat geval bewijs op van het bestaan van een Overeenkomst. Als de Klant het bestaan van een dergelijke Overeenkomst betwist, is het aan de Klant om tegenbewijs te leveren.
3.3 De door HOCAP aangeboden prijzen en leveranties gelden voor 30 dagen. Indien de Klant het aanbod van HOCAP na deze periode wenst te aanvaarden, heeft HOCAP het recht gewijzigde prijzen aan te bieden en/of een aangepaste indicatieve leverdatum aan te bieden.

3.4 Wijzigingen van de Overeenkomst kunnen slechts schriftelijk of elektronisch (per e-mail) tot stand komen.

3.5 HOCAP kan slechts worden gebonden door de daartoe bevoegde personen.

 

Artikel 4 – Inhoud van de Overeenkomst
4.1 De inhoud van de Overeenkomst blijkt uit de door de door partijen ondertekende opdrachtbevestiging of huurovereenkomst waarin alle overeengekomen specificaties van het Materieel zijn opgenomen. Niet met name genoemde specificaties maken geen deel uit van de Overeenkomst. In het in artikel 3.2 beschreven geval blijkt de inhoud van de Overeenkomst uit de factuur van HOCAP. HOCAP staat niet in voor de door de Klant beoogde toepassing van het Materieel, tenzij deze toepassing uitdrukkelijk in de Overeenkomst is opgenomen.

4.2 Alle prijzen zijn exclusief BTW, tenzij Klant een natuurlijke persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (consument) in welk geval de prijzen steeds (ook) inclusief BTW worden benoemd.

4.3 De inhoud van eventueel door HOCAP aan de Klant ter beschikking gestelde brochures en/of technische documentatie (hierna gezamenlijk: “meegestuurde informatie”) geeft algemene informatie over het Materieel, waarvan kan worden afgeweken. Als de Klant belang hecht aan het overeenkomen van in de meegestuurde informatie opgenomen specificaties, dient de Klant ervoor te zorgen dat de betreffende specificaties in de opdrachtbevestiging of huurovereenkomst worden opgenomen. Bij tegenstrijdigheden tussen de opdrachtbevestiging/huurovereenkomst en meegestuurde informatie prevaleert de opdrachtbevestiging/huurovereenkomst.

4.4 Als de Overeenkomst ziet op Materieel dat door de leverancier van HOCAP wordt afgestemd op de specifieke wensen van de Klant, kan de Klant geen rechten ontlenen aan de meegestuurde informatie voor zover die informatie ziet op onderdelen van het Materieel die op verzoek van de Klant zijn aangepast.

4.5 De in de Overeenkomst opgenomen prijzen zijn gebaseerd op de inkoopprijzen die bij HOCAP bekend waren ten tijde van de totstandkoming van de Overeenkomst. De Klant is verplicht om iedere stijging van de inkoopprijzen die zich na de totstandkoming van de Overeenkomst maar voor de levering van het Materieel heeft voorgedaan, op het eerste verzoek van HOCAP aan HOCAP te vergoeden naast de overeengekomen prijzen.

4.6 Een wijziging van de Overeenkomst vormt in de regel een noodzaak tot het doorvoeren van een prijsverhoging. HOCAP zal zich inspannen om deze prijsverhoging tijdig inzichtelijk te maken. Als de omvang van de prijsverhoging nog niet bekend is ten tijde van het wijzigen van de Overeenkomst is de Klant wel gehouden om de prijsverhoging aan HOCAP te voldoen.

4.7 Iedere in de Overeenkomst opgenomen levertermijn of leverdatum is indicatief, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. Een overschrijding van de geïndiceerde levertermijn geeft de Klant niet het recht de Overeenkomst te ontbinden, tenzij HOCAP niet (tijdig) voldoet aan een ingebrekestelling van de Klant met een termijn voor nakoming van de gemaakte afspraken van ten minste dertien (13) weken. Als HOCAP voor de nakoming van haar verplichtingen afhankelijk is van derden, en ten gevolge daarvan niet binnen de genoemde termijn van 13 weken kan nakomen, heeft HOCAP recht op een langere termijn. HOCAP dient in dat geval aan te tonen binnen welke termijn zij in redelijkheid haar verplichtingen kan nakomen. De Klant dient deze termijn voor nakoming aan HOCAP te stellen voordat HOCAP in verzuim kan raken.

4.8 Als geen ander betaalschema is overeengekomen, dient de overeengekomen totaalprijs geheel te worden voldaan voorafgaand aan de levering van het Materieel. In artikel 10 van deze algemene voorwaarden is een afwijkende regeling voor verhuur van Materieel opgenomen.

4.9 De betaaltermijn bedraagt uiterlijk 30 dagen na factuurdatum. Betaling dient te geschieden in Euro. HOCAP heeft het recht de levering van het Materieel op te schorten totdat de verschuldigde prijs is voldaan.

4.10 Door HOCAP geleverd Materieel blijft eigendom van HOCAP totdat de Klant aan alle (betalings)verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst heeft voldaan. Het is de Klant niet toegestaan het Materieel te verpanden, te vervreemden, te verhuren of aan derden in gebruik te geven zo lang het Materieel nog in eigendom is van HOCAP.

4.11 HOCAP is niet gehouden aan de Overeenkomst te voldoen als sprake is van overmacht. Onder overmacht wordt verstaan de situatie waarin HOCAP ten gevolge van haar niet toe te rekenen omstandigheden niet (tijdig) aan haar verplichtingen kan voldoen, zoals bijvoorbeeld in het geval van brand, diefstal, staking, beperkende overheidsmaatregelen, oorlog, epidemie, pandemie, of feitelijke onmacht tot levering. In het geval van overmacht is HOCAP bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder verplicht te zijn tot vergoeding van eventueel daardoor geleden schade van de Klant.

4.12 De Klant is slechts gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst voor zover sprake is van een wezenlijke tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van HOCAP en met inachtneming van de wettelijke voorschriften.

 

Artikel 5 – Verplichtingen van de Klant

5.1 De Klant zal HOCAP voorafgaand aan de totstandkoming van de Overeenkomst informeren over de door de Klant gewenste eigenschappen en specificaties van het Materieel. De Klant zal controleren of deze eigenschappen en specificaties juist en volledig zijn opgenomen in de te ondertekenen opdrachtbevestiging/huurovereenkomst. Als de Klant niet (volledig) aan deze verplichting voldoet komen de gevolgen daarvan voor rekening en risico van de Klant.

5.2 De Klant zal tijdig voldoen aan het overeengekomen betaalschema, bij gebreke waarvan HOCAP gerechtigd is de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten, de Overeenkomst te ontbinden en/of incassomaatregelen te treffen. Indien de Klant de overeengekomen betaling niet tijdig en/of volledig voldoet verkeert hij zonder nadere ingebrekestelling direct in verzuim na afloop van de vervaldatum van de betreffende factuur.

5.3 Als HOCAP het transport van het Materieel verzorgt, zorgt de Klant ervoor dat HOCAP het Materieel op de opgegeven locatie kan lossen. De locatie moet dan toegankelijk zijn voor een vrachtwagen met dieplader. Als de locatie niet toegankelijk is voor HOCAP zijn de daaruit voorvloeiende kosten ten gevolge van stilstand, vertraging en/of extra vervoersbewegingen voor rekening van de Klant.

5.4 De Klant zal het geleverde Materieel voorafgaand aan, of (als dat niet mogelijk is) direct na levering inspecteren en – voor zover mogelijk – testen. De Klant zal eventuele klachten over het geleverde Materieel uiterlijk binnen veertien dagen na levering concreet en specifiek melden aan HOCAP, bij gebreke waarvan wordt aangenomen dat het Materieel conform de Overeenkomst is geleverd.

5.5 De Klant is verplicht onder eigendomsvoorbehoud geleverd Materieel te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffingen, waterschade, diefstal en vernieling. HOCAP heeft het recht de levering van het Materieel op te schorten totdat de Klant de polis(voorwaarden) heeft toegestuurd waaruit blijkt dat aan deze verplichting is voldaan. De Klant is verplicht om aanspraken op de verzekeraar(s) met betrekking tot onder eigendomsvoorbehoud geleverd Materieel te verpanden aan HOCAP op de in artikel 3:329 BW voorgeschreven wijze.

5.6 De Klant is verplicht zelf na te gaan of het Materieel op grond van een wettelijke of contractuele verplichting verzekerd moet worden en om de eventueel benodigde verzekering(en) tijdig af te sluiten.

 

Artikel 6 – Verplichtingen van HOCAP

6.1 HOCAP zal de Overeenkomst naar beste kunnen uitvoeren, zodanig dat het Materieel conform de Overeenkomst wordt geleverd of verhuurd.

6.2 HOCAP zal zich maximaal inspannen om het Materieel binnen de geïndiceerde (lever)termijn aan de Klant te leveren of – in het geval van verhuur- ter beschikking te stellen.

6.3 HOCAP zal de Klant regelmatig informeren over de uitvoering van de Overeenkomst en de verwachte levertijd.

6.4 HOCAP zal de Klant een algemene gebruiksinstructie geven met betrekking tot het Materieel. De kosten van deze gebruiksinstructie zijn begrepen in de overeengekomen prijs. Specifieke trainingen of opleidingen om gebruikers van het Materieel daartoe bekwaam en bevoegd te maken, zijn niet begrepen in de overeengekomen prijs.

6.5 HOCAP kan het transport van het Materieel naar de door de Klant opgegeven locatie verzorgen. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, is de prijs voor het transport niet begrepen in de overeengekomen prijs. Als HOCAP het transport verzorgt, gebeurt dit voor risico van HOCAP. Als de door de Klant opgegeven locatie afwijkt ten opzichte van de Overeenkomst, is HOCAP bevoegd de daardoor eventueel ontstane extra kosten aan de Klant door te belasten.

6.6 HOCAP draagt zorg voor een gebruikelijke aansprakelijkheidsverzekering met een verzekerde som van EUR 5.000.000,- (vijf miljoen euro) per aanspraak. Een afschrift van de polis(voorwaarden) wordt op verzoek aan de Klant toegestuurd.

Artikel 7 – Kwaliteit van het Materieel en garantie

7.1 HOCAP staat alleen in voor specifieke producteigenschappen (kleur, afmeting, vorm, gewicht, hijscapaciteit, etc.) wanneer de betreffende producteigenschappen expliciet zijn opgenomen in de Overeenkomst.

7.2 Het Materieel wordt geleverd of verhuurd conform de Machinerichtlijn (2006/42/EG). Dit betekent dat het Materieel is voorzien van een CE-markering en voorafgaand aan de levering of verhuur wordt gekeurd om vast te stellen of het Materieel in overeenstemming is met de toepasselijke, in bijlage 1 van de genoemde Machinerichtlijn vermelde essentiële gezondheids- en veiligheidseisen én dat de in de Machinerichtlijn bedoelde gebruiksaanwijzing wordt verstrekt.
7.3 HOCAP garandeert de functionaliteit van het geleverde Materieel voor een periode als beschreven in de Overeenkomst. Als geen garantieperiode is omschreven in de Overeenkomst gaat de garantieverplichting van HOCAP jegens de Klant niet verder dan de garantieverplichting van de fabrikant van het Materieel jegens HOCAP gaat.

7.4 De garantieverplichtingen van HOCAP gelden onder de voorwaarde dat de Klant het Materieel gebruikt en onderhoudt conform de gebruikshandleiding en onderhoudsvoorschriften. Gebreken ten gevolge van normale slijtage en ongeoorloofd gebruik vallen buiten de garantie.

7.5 Geringe en/of in de branche gebruikelijke afwijkingen en verschil in kwaliteit, aantal, maat gewicht of afwerking resulteren niet in non-conformiteit van het Materieel.

7.6 Als het Materieel ten gevolge van een reparatie onder de garantie in waarde stijgt, heeft HOCAP het recht de omvang van deze waardestijging bij de Klant in rekening te brengen (aftrek nieuw voor oud).

7.7 Als HOCAP onderdelen van het Materieel – al dan niet onder garantie – vervangt, worden te vervangen onderdelen eigendom van HOCAP.

Artikel 8 – Lease

8.1 Als de Klant kiest voor een leaseconstructie zal HOCAP, nadat overeenstemming is bereikt met de Klant over het te leveren Materieel, alle relevantie informatie en documentatie toesturen aan de leasemaatschappij. De Klant is in dat geval gehouden een overeenkomst met de leasemaatschappij te sluiten conform een voorafgaand door de leasemaatschappij verstrekt voorstel.

8.2 Nadat een overeenkomst tot stand is gekomen tussen de leasemaatschappij en de Klant, factureert HOCAP de overeengekomen prijs aan de leasemaatschappij.

8.3 Levering van het Materieel geschiedt in geval van een leaseconstructie conform artikel 3:115 aanhef en onder a BW: HOCAP draagt het bezit van het Materieel over aan de leasemaatschappij door aan de leasemaatschappij te verklaren dat HOCAP het Materieel bezit en krachtens een bij de levering gemaakt beding voortaan voor de leasemaatschappij houdt. HOCAP zal het Materieel slechts na toestemming van de leasemaatschappij aan de Klant ter beschikking stellen, in welk geval de Klant het Materieel voor de leasemaatschappij gaat houden.

8.4 In geval van lease kan ook de leasemaatschappij zich jegens de Klant beroepen op deze algemene voorwaarden. Andersom kan HOCAP zich jegens de leasemaatschappij op deze algemene voorwaarden beroepen.

 

Artikel 9 – Aansprakelijkheid

9.1 HOCAP is niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder in ieder geval bedrijfsschade, gevolgschade en vertragingsschade.

9.2 De aansprakelijkheid van HOCAP is in alle gevallen beperkt tot de hoogte van de prijs van het Materieel, althans de prijs van het onderdeel van het Materieel waarin/waardoor de schade is ontstaan.

9.3 Onverminderd het bepaalde in lid 2 is de aansprakelijkheid van HOCAP beperkt tot het bedrag dat door de verzekeraar van HOCAP in een voorkomend geval wordt uitgekeerd.

9.4 Indien de verzekering, om welke reden dan ook, geen aanspraak op uitkering geeft, is de aansprakelijkheid van HOCAP ten slotte beperkt tot 10% van de prijs van het Materieel.

 

Artikel 10 – Verhuur

10.1 Als een huurovereenkomst wordt gesloten tussen HOCAP (verhuurder) en de Klant (huurder), gelden daarvoor de in artikel 10 opgenomen voorwaarden.

10.2 De overeengekomen huurprijs geldt op basis van gebruik tijdens werkdagen gedurende 8 uren per dag. Als het Materieel meer uren per dag of in het weekend wordt gebruikt door de Klant, is de Klant daarvoor een meerprijs verschuldigd.

10.3 De huurprijs ziet op het kunnen gebruiken van het gehuurde Materieel. In de huurprijs zijn niet begrepen: bediening van het Materieel, dagelijks onderhoud van het Materieel en brandstof / elektriciteit voor het Materieel.

10.4 Als het Materieel gedurende de huurperiode defect raakt, is de Klant geen huursom verschuldigd voor gebruik van het Materieel totdat HOCAP het Materieel heeft gerepareerd of vervangend Materieel ter beschikking heeft gesteld. De Klant is verplicht om een defect per omgaande aan HOCAP te melden en HOCAP toe te laten tot reparatie en/of vervanging van het Materieel.

10.5 De Klant is de huursom verschuldigd over de gehele huurperiode. De huurperiode bestaat ten minste uit de overeengekomen periode. Als geen periode is overeengekomen, of als de Klant het Materieel langer in gebruik houdt dan de overeengekomen periode, bestaat de huurperiode uit de periode waarin het Materieel feitelijk ter beschikking stond aan de Klant. De dag waarop het Materieel ter beschikking wordt gesteld (aanvang huurperiode) en de dag waarop het Materieel aan HOCAP wordt afgegeven (einde huurperiode) zijn inbegrepen bij de huurperiode.

10.6 Als een huurovereenkomst voor bepaalde tijd is gesloten, en de Klant het Materieel na afloop van deze periode in gebruik houdt, ontstaat een nieuwe huurovereenkomst voor onbepaalde tijd.

10.7 Een huurovereenkomst voor bepaalde tijd kan niet tussentijds worden opgezegd. Een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd kan door zowel HOCAP als de Klant worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van drie werkdagen.

10.8 Als het transport door HOCAP wordt verzorgd, is de Klant verplicht HOCAP ten minste twee werkdagen voorafgaand aan het einde van de huurperiode door te geven op welke locatie het Materieel door HOCAP kan worden opgehaald. Het bepaalde in artikel 5.3 is van toepassing.

10.9 Door het Materieel in ontvangst te nemen wordt de Klant geacht te erkennen het gehuurde in goede staat, geschikt voor het overeengekomen gebruik, te hebben ontvangen en te hebben kennisgenomen van de instructies omtrent gebruik en onderhoud van het Materieel. HOCAP verbindt zich de onderdelen van het gehuurde die defect mochten raken, uitsluitend ten gevolge van gebreken in het Materieel of van ondeugdelijke bewerking daarvan, te herstellen of te vervangen, mits zodanig gebrek direct schriftelijk of elektronisch door de Klant is gemeld. De verplichting geldt niet voor het elektrische gedeelte van het Materieel en ook niet, wanneer het defect veroorzaakt kan zijn door of in verband met omstandigheden die aan de Klant te wijten zijn, zoals onoordeelkundig gebruik van het gehuurde of gebruik voor een ander doel dan waarvoor het gehuurde werd geleverd, onvoldoende onderhoud, gebruik van ongeschikte brandstof, energie of smeermiddelen, overbelasting, verkeerde plaatsing of onvoldoende fundering van het gehuurde, verkeerd aansluiten van de spanningsbron en verder alle gevallen, waarin de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.

Behoudens de hiervoor omschreven verplichting van HOCAP, welke uitdrukkelijk beperkt blijft tot de schade aan het betrokken onderdeel zelf, zijn HOCAP en haar personeel nimmer aansprakelijk voor schade aan, door, of in verband met het gebruik van het gehuurde ontstaan, behoudens bepalingen van dwingend recht inzake (product)aansprakelijkheid, alsmede met inachtneming van de rechtsregelen van de openbare orde en goede trouw.

10.10 De Klant is verplicht: (1) het Materieel conform instructies en gebruiksaanwijzing zorgvuldig te gebruiken; (2) dagelijks onderhoud van/aan het Materieel uit te (laten) voeren; (3) het Materieel regelmatig schoon te maken, ten minste zodanig dat geen blijvende verontreiniging op het Materieel ontstaat; (4) eventuele schades en/of defecten direct aan HOCAP te melden conform artikel 10.9; (5) het Materieel bij het einde van de huurperiode in goede staat aan HOCAP af te leveren.

10.11 De Klant vrijwaart HOCAP tegen alle aanspraken van derden in verband met schade ontstaan met betrekking tot of ten gevolge van (het gebruik van) het Materieel.

10.12 Als de Klant de in artikel 10.10 onder (5) bedoelde verplichting niet nakomt, zal HOCAP het Materieel in oorspronkelijke toestand (doen) terugbrengen. De kosten die daarmee redelijkerwijs gemoeid zijn, worden bij de Klant in rekening gebracht.

10.13 De Klant zal het Materieel niet vervreemden, bezwaren of aan derden in gebruik geven. Evenmin zal de Klant veranderingen aan het Materieel aanbrengen, tenzij het gaat om tijdelijke aanpassingen die bij het einde van de huurperiode door de Klant worden weggenomen en geen afbreuk doen aan de (veilige) werking van het Materieel.

10.14 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, is het de Klant verboden het Materieel te gebruiken in een schadelijke omgeving. Onder schadelijke omgeving wordt ten minste verstaan: een omgeving in de directe nabijheid van straal-, metalliseer- en/of verfspuitwerkzaamheden; een omgeving in de directe nabijheid van zout oppervlaktewater; een omgeving in de directe nabijheid van chemische processen. De Klant is aansprakelijk jegens HOCAP voor schade in de breedste zin van het woord, die ontstaat doordat de Klant in strijd met het bepaalde in dit artikellid handelt.

Artikel 11 – Geschillen en toepasselijk recht

11.1 Indien de Klant een rechtspersoon is, of een natuurlijk persoon die handelt in de uitoefening van een bedrijf of beroep, en zijn betalingsverplichtingen niet tijdig en/of niet volledig nakomt, is de Klant gehouden de daadwerkelijke en volledige incassokosten van HOCAP te vergoeden, zowel in als buiten rechte.
11.2 Indien de Klant een consument is en zijn betalingsverplichtingen niet tijdig en/of niet volledig nakomt, is de Klant gehouden de buitengerechtelijke incassokosten volgens het Besluit Vergoeding voor Buitengerechtelijke Incassokosten en de daadwerkelijke en volledige incassokosten van HOCAP in rechte te vergoeden.
11.3 Alle geschillen worden bij uitsluiting beslecht door de bevoegde rechter van de Rechtbank Gelderland, locatie Arnhem.

11.4 In afwijking van lid 3 worden geschillen over de kwaliteit van het geleverde Materieel bij uitsluiting beslecht door arbitrage overeenkomstig het arbitragereglement van de Raad van Arbitrage voor Metaalnijverheid en –Handel, zoals dit luidt ten tijde van de totstandkoming van de Overeenkomst.

11.5 Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

 

Artikel 12 – Vertalingen

12.1 Deze algemene voorwaarden zijn in de Nederlandse taal opgesteld. Als deze algemene voorwaarden in een andere taal aan de Klant ter beschikking worden gesteld, en er interpretatieverschillen ontstaan tussen de Nederlandse tekst en de tekst in de vreemde taal, is de Nederlandse tekst beslissend.